
Burmistrz Grzegorz Niezgoda w ostatnich dniach kampanii prezentuje się jako sprawny urzędnik i samorządowiec, specjalista od zarządzania, a doświadczenie ma być jego wizytówką, co podkreśla na bilbordach. Podkreśla profesjonalizm i znajomość funkcjonowania urzędu. Jak to jest z profesjonalizmem i doświadczeniem Pana Burmistrza w kluczowych dla Gminy kwestiach? Sprawdzamy!
Burmistrz nie powołał zastępcy, co wynika wprost z opisu struktury Urzędu: https://szczawnica.pl/pl/1779/0/struktura-urzedu.html Obecnie w Urzędzie nie ma takiego stanowiska! Kwestia zastępcy burmistrza przez długi okres czasu była „martwa”, odżyła w dniu wczorajszym – obecnie Grzegorz Niezgoda rozważa taki ruch w przyszłej kadencji, która być może nastąpi, kusząc p. Tomasza Kanclerskiego (i jego elektorat) takim stanowiskiem. Ale czy to nie jest tak, że ustawa nakłada na niego już dzisiaj obowiązek posiadania zastępcy? Czy Burmistrz miał taki obowiązek, którego nie wykonał? Sprawdźmy przepisy! Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w art. 26a reguluje:
Od razu wyjaśnijmy, że zgodnie z art. 11a 3: „Ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta”.
„1. Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę.
2. Liczba zastępców wójta nie może być większa niż:
1)jeden w gminach do 20 000 mieszkańców;
2)dwóch w gminach do 100 000 mieszkańców;
3)trzech w gminach do 200 000 mieszkańców;
4)czterech w gminach powyżej 200 000 mieszkańców”.
Czytamy w Komentarzu autorstwa prof. Pawła Chmielnickiego do ustawy: „Sąd Najwyższy w wyroku z 12.11.2014 r., II PK 24/14, podkreślając, że: „Zgodnie z art. 26a ust. 1 u.s.g., dodanym przez art. 43 pkt 16 ustawy z 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, wójt (odpowiednio; burmistrz i prezydent miasta – art. 11a ust. 3 ustawy), w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę. Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że utworzenie stanowiska zastępcy prezydenta miasta jest obligatoryjne. Prezydent miasta jest zobowiązany powołać przynajmniej jednego swojego zastępcę. Ich maksymalna liczba zależy od wielkości miasta, lecz powołanie kolejnych zastępców jest fakultatywne i pozostawione uznaniu organu wykonawczego miasta”. Potwierdza to także B. Dolnicki, zwracając uwagę, że: „Stanowisko zastępcy [wójta, burmistrza, prezydenta miasta] jest obligatoryjne i rada gminy nie może zrezygnować z niego w statucie gminy”. Za obligatoryjnością stanowiska zastępcy wójta opowiada się także A. Wierzbica, stwierdzając, że: „Obowiązek powołania zastępcy wójta wynika również z tego, że ma on – jak sama nazwa stanowiska wskazuje – zastępować wójta, będącego organem wykonawczym gminy.
Ustawa także nie wskazuje sankcji w przypadku niepowołania zastępcy wójta, choć w takiej sytuacji można by zastosować w stosunku do wójta przepisy o nadzorze (art. 96 ust. 2 stawy) wzywając uprzednio wójta do powołania zastępcy. Zgodnie z tym przepisem: „Jeżeli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się wójt, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku – występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta. W przypadku odwołania wójta Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru wójta pełni jego funkcję”.
Reasumując: powołanie zastępcy jest prawnym obowiązkiem burmistrza, wynikającym z ustawy, a nie „pańską łaską”, której udziela na czas kampanii wyborczej.
Jednocześnie z obowiązku obywatelskiego przypominamy, że jak czytamy na BIP UMiG Szczawnica: „zgodnie z art. 24j ustawy o samorządzie gminnym w terminie do 1 marca br.: radni, Burmistrz Miasta Szczawnica, Zastępca Burmistrza Miasta Szczawnica, Sekretarz Miasta Szczawnica, Skarbnik, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, osoby zarządzające oraz członkowie organów zarządzających miejskimi osobami prawnymi a także osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu Burmistrza zobowiązani byli do złożenia oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej, zawartych umowach cywilnoprawnych przez małżonka, wstępnych, zstępnych i rodzeństwo oraz informacji o zatrudnieniu albo świadczeniu pracy na innej podstawie przez wymienionych członków rodziny”. Informacja dostępna na: https://bip.malopolska.pl/umigszczawnica,m,144881,wprowadzenie.html
Panie Burmistrzu informujemy, że art. 24j ustawy na którą powołuje się kierowany przez Pana Urząd został uchylony w… 2013 roku. Kierowany przez Pana Urząd wskazuje podstawę prawną, której nie ma w ujęciu prawnym… Wiemy że jest Pan niezwykle wyczulony na kwestie jawności majątku, gdyż publicznie wezwał Pan kontrkandydata Pana Bogdana Szewczyka do ujawnienia majątku – do czego ten nie był zobowiązany prawnie. Pan natomiast ma taki obowiązek prawny jako urzędujący Burmistrz. Bogdan Szewczyk finalnie ujawnił deklaracje majątkowe za dwa ostatnie lata. Jeżeli wejść na BIP Gminy https://bip.malopolska.pl/umigszczawnica,m,313538,2018-2023.html to znajdujemy Pańską deklarację majątkową za 2022 r., gdzie czytamy m.in. o pańskich zasobach w gotówce w kwocie 4500 złotych (słownie: cztery tysiące pięćset złotych), przy rocznym dochodzie na poziomie 228605, 12 zł (oszczędność nie jest Pańską mocną stroną), lecz brakuje nam informacji za rok 2023! Gdzie jest ta deklaracja? Już blisko maj 2024 Panie Burmistrzu! Przypominamy o konieczności aktualizacji danych!