
W dniu wczorajszym w materiale „Czy Burmistrz Grzegorz Niezgoda złamał prawo?” wskazaliśmy, że brak powołania zastępcy burmistrza narusza ustawę o samorządzie gminnym. Grzegorz Niezgoda jedyne co odpowiedział na ten zarzut, to pogroził procesem wyborczym i … wskazał, że w Łapszach Niżnych trwa podobna praktyka, więc problemu nie ma! (kolega po fachu jest arbitrem). Nie Sąd Najwyższy jest autorytetem prawnym, tylko Urząd Gminy w Łapszach Niżnych.
Zasygnalizowaliśmy również problem z deklaracją majątkową Grzegorza Niezgody za 2023 r., której nie ma na BIP Urzędu Gminy. Jeżeli wejść na BIP Gminy https://bip.malopolska.pl/umigszczawnica,m,313538,2018-2023.html to znajdujemy deklarację majątkową Burmistrza za 2022 r., gdzie czytamy m.in. o zasobach w gotówce w kwocie 4500 złotych (słownie: cztery tysiące pięćset złotych), przy rocznym dochodzie na poziomie 228.605, 12 zł, lecz brakuje nam informacji za rok 2023!
Zauważmy, że np. w takim Krakowie, który działa w oparciu o przepisy tej samej ustawy o samorządzie gminnym, zamieszczono oświadczenie Prezydenta Jacka Majchrowskiego złożone w 2024 r. : https://www.bip.krakow.pl/?bip_id=1&mmi=40&nazwisko=&imie=&grupa=prez&filled=yes&numerStr=1&vReg=1
Co na to przepisy?
Zgodnie z art. 24h ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym: „Radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2 miesiące przed upływem kadencji”.
Wyjaśnijmy, że zgodnie z art. 11a 3: „Ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta”.
Zgodnie z art. 24i:
1. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.
2. Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń majątkowych, które im złożono.
3. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902).
Termin? Czytamy w Komentarzu do ustawy prof. Pawła Chmielnickiego: „W ust. 2 – nakazującym wojewodzie i przewodniczącemu rady przekazanie wójtowi kopii oświadczeń, które im złożono – nie zawarto terminu, w którym ma to nastąpić. Należy jednak przyjąć, że nie powinni oni z tym zwlekać. W szczególności nie ma podstaw, aby uczynili to dopiero po analizie oświadczeń, mają bowiem wójtowi przekazać jedynie ich kopie. Wobec braku wyraźnie oznaczonego terminu należy przyjąć ogólną zasadę, według której diagnozuje się w takich przypadkach stan zwłoki: Quod sine die debetur – statim debetur (co należy się bez wyraźnego terminu – należy się natychmiast). Miarą jest wtedy czas, który z uwagi na normalny tok załatwiania sprawy byłby ku temu dostateczny. Przeciągająca się istotnie ponad tę miarę zwłoka może spełniać przesłanki z art. 96 u.s.g. (istotne naruszenie prawa) czy też art. 230 k.k. (niewypełnianie obowiązku przez funkcjonariusza publicznego).”.