
Komentarz mecenasa Pawła Bały w sprawie kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Jako prawnik wykonujący obsługę prawną dla szeregu jednostek sektora finansów publicznych mogę powiedzieć, że podmioty te, w tym gminy, funkcjonują w skomplikowanym reżimie prawnym i rolą kierownika takiej jednostki jest taka organizacja podległego mu aparatu, by realizować ustawowe obowiązki zgodnie z poszanowaniem przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Wystąpienia pokontrolne RIO są informacją publiczną, każdy może się taką informacją zapoznać i wyrobić sobie pogląd na funkcjonowanie Gminy i Urzędu Miasta Szczawnica, i myślę, że komentarz jest zbędny, bo lektura tego dokumentu najlepiej pozwoli Czytelnikom wyrobić sobie zdanie na funkcjonowanie Gminy.
W tym raporcie doświadczenie zawodowe nakazało mi zwrócić uwagę na tzw. zamówienia z wolnej ręki, czyli udzielanie takich zamówień, tutaj na roboty budowlane, które polegają na zleceniu w trybie niekonkurencyjnym i niekonkursowym określonych robót jednemu, wybranemu przez Gminę, wykonawcy. Ustawa Prawo zamówień publicznych stwarza taką możliwość, ale w ściśle określonych sytuacjach, jako wyjątek od innych trybów udzielania zamówień, najczęściej przetargowych.
W wystąpieniach pokontrolnych RIO dla Szczawnicy czytamy o sytuacji, gdy nie zachodziły okoliczności wypełniające elementy przesłanki uzasadniającej zlecenie robót dodatkowych w tym trybie, bowiem wykonanie dodatkowych zadań objętych ww. umową było możliwe do wcześniejszego przewidzenia przy zachowaniu należytej staranności. Tłumacząc te zawiłości prostym językiem: chodzi o ograniczenie uznaniowości, dowolności, w wydatkowaniu środków publicznych, w szczególności o wartości powyżej 30.000 euro – bo poniżej tego progu reżimów ustawowych nie stosujemy. Odpowiedzialnym za takie procedowanie na gruncie ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów
publicznych jest kierownik jednostki – Burmistrz.
Nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 12 – mówią o nieegzekwowaniu postanowień zawartych umów dotyczących terminowego wnoszenia czynszów najmu oraz niewystąpienie o zapłatę należnych odsetek za zwłokę, stosownie do postanowień umów. Odpowiedzialną osobą za nieścisłości jest p.o. Kierownika Referatu Gospodarki Nieruchomościami, Planowania Przestrzennego, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 13 – nierzetelne sporządzenie informacji o wyniku przetargu z dnia 7 grudnia 2015 r. w części dotyczącej liczby osób dopuszczonych do uczestnictwa w przetargu, gdzie wpisano cyt.:„(…) 2 osoby”, niezgodnie z treścią protokołu z przetargu z dnia 27 listopada 2015 r., w którym stwierdzono, iż udział w przetargu wzięła jedna osoba. Warunki uczestnictwa w przetargu spełniła 1 osoba m.in. wpłacając w terminie ustaloną kwotę wadium, gdyż druga osoba nie zgłosiła się na przetarg, mimo iż wpłaciła wadium. (…) Wyżej wymieniona nieprawidłowość wystąpiła przy sprzedaży w 2015 r. nieruchomości gruntowej niezabudowanej, stanowiącej własność Miasta i Gminy Szczawnica, oznaczonej jako działka ewidencyjna Nr 232/1 o pow. 0,2514 ha położonej w Jaworkach przy ul. Biała Woda, w drodze przetargu ustnego nieograniczonego. Osobą odpowiedzialną jest p.o. Kierownika Referatu Gospodarki Nieruchomościami, Planowania Przestrzennego, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Temat przetargów w Szczawnicy nie jest obcy. Wiadomo, jakimi prawami się rządzą, a wyżej wymieniona nieprawidłowość jest tego doskonałym przykładem.
Nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 15 (najsmutniejszy) – zaniechanie uchwalenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta i Gminy Szczawnica w latach 2014-2016, co stanowi nieprzestrzeganie postanowień art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, poprzez nieprzygotowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie ww. programu, stosownie do postanowień art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Osoby odpowiedzialne: Burmistrz Miasta i Gminy oraz inspektor w Referacie Gospodarki Nieruchomościami, Planowania Przestrzennego, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 17 – zaciągnięcie w 37 (!) przypadkach w 2014 r. zobowiązania w wysokości przekraczającej plan finansowy Urzędu Miasta i Gminy. Osoby odpowiedzialne: Burmistrz Miasta i Gminy Szczawnica, Skarbnik Gminy, inspektor w Referacie Finansowo-Budżetowym i Podatków. Patrzymy na tabelę i oczom nie wierzymy… 3 zł nie jest zawrotną kwotą, ale 390 286,35 zł?! Źle oszacować, pomylić się – rzecz ludzka. Jednak w przypadkach tak licznych dopatrujemy się tutaj celowości, bo wierzymy w kompetencje burmistrza. I wniosek: Zaciąganie zobowiązań jedynie do wysokości wynikających z planu finansowego jednostki z uwzględnieniem wcześniej poniesionych wydatków i zaciągniętych zobowiązań, stosownie do postanowień. Bardzo wątpimy w to, żeby Grzegorz Niezgoda wziął go sobie do serca.